Friday, April 20, 2012

SAMUR : Ada orang Sindumin dah jadi jutawan?

Oleh : Admin WS
Sipitang..- Siapa sangka kawasan hutan  yang dahulunya hanyalah kawasan paya dan berpasir kini menjadi sumber kekayaan baru bagi pemilik tanah terbabit. Kalau dahulu, kawasan berkenaan hanyalah tempat untuk mencari buah jambu kerasik, buah sungkit, memasang bubu ikan keli serta tempat mencari lambiding. Namun kini segala-galanya sudah berubah apabila PETRONAS telah memilih kawasan berkenaan iaitu kawasan berhampiran Kampung Banting dan Kuala Mengalong sebagai tapak kilang baja urea (SAMUR)  yang terbesar di Malaysia dan kedua terbesat di Asia tenggara dengan jumlah pelaburan RM4.77 billion ringgit.

      Dikhabarkan seorang penduduk dari Sindumin telah mendapat habuan RM1.2 juta hasil jualan tanahnya. Manakala seorang lagi pemilik tanah turut memberitahu Warta Sipitang (WS) bahawa tanah yang dahulunya dibeli dengan hanya RM4 ribu (4 ekar) kini diberi tawaran dengan harga RM400 ribu ringgit. Malah seorang pemilik tanah yang lain, turut menyatakan bahawa tanahnya juga ditawarkan dengan harga RM60 ribu seekar.
     Dalam pada itu terdapat juga bekas pemilik tanah berhampiran kawasan terbabit yang melahirkan rasa kesal kerana menjual tanahnya lebih awal. Salah seorang pemilik tanah berkenaan telah menjual tanahnya dengan harga RM16 ribu seekar beberapa tahun lalu kerana merasakan harga yang ditawarkan pada ketika itu sudah cukup tinggi.
     Nasihat WS, dalam keghairahan menerima tawaran dari pembeli , pemilik tanah haruslah lebih berhati-hati dalam berurus niaga tanah mereka agar tiada sesalan di kemudian hari. Sememangnya ramai manusia di dunia ini yang mempunyai sifat jujur dan amanah, berbanding dengan mereka yang suka menipu dan ambil kesempatan. Tetapi yang sedikit inilah yang kita perlu berhati-hati kerana yang sedikit boleh merosakkan yang banyak.

No comments:

Post a Comment