Monday, April 2, 2012

Manusia tertua di Sipitang ?

Oleh : Admin WS
 Tahukah anda siapakah lelaki paling tua di Sipitang? Berdasarkan rekod, dipercayai bahawa Allahyarham Atap Tassim yang meninggal dunia pada usia 108 tahun merupakan  lelaki paling tua atau paling panjang umurnya setakat ini di daerah Sipitang.


      Allahyarham telah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir di hadapan anak-    anak,   cucu, cicit, piut  dan saudara-mara terdekat di rumahnya yang terletak  di Kampung Bangsal Sipitang pada 9 Julai 2009.
       Allahyarham yang berbangsa Kedayan mempunyai  9 orang anak, 30 cucu dan ramai cicit serta piut , dimana salah seorang cicitnya kini sudah menjangkau usia 50 tahun dengan 7 orang anak. Isteri Allahyarham telah meninggal dunia pada tahun 2005.
      Menurut anaknya yang ke 8, Juhara Atap, 50 walaupun dalam kad pengenalan bapanya menunjukkan tarikh lahir bapanya ialah pada 2 Ogos 1907, namun sebenarnya bapanya lahir lebih awal daripada itu.
      “Usia bapa saya sudah menjangkau 108 tahun….,maklumat tarikh lahir pada kad pengenalan berkenaan kurang tepat kerana bapa saya sebenarnya  lahir lebih awal daripada tarikh itu  kerana kami pernah melihat dokumen lain yang menunjukkan tarikh kelahiran ayah yang sebenar”, katanya.



     Beliau berkata, ayahnya  mula mengalami kurang upaya untuk mengurusakn diri sendiri sejak empat tahun yang lalu iaitu selepas ibu mereka meninggal dunia.
     Turut mengesahkan bahawa Allahyarham Atap Tasim merupakan orang paling tua di daerah ini sehingga hayatnya pada khamis 9 Julai 2009 ialah ADUN Sindumin Tuan Hj Ahmad Hj Bujang.
     Sementara itu, menurut sumber dari AFP,  Lelaki paling tua di dunia, ialah Tomoji Tanabe yang telah meninggal dunia pada usia 113 tahun,  19 Jun 2009 . Tanabe  mempunyai lapan orang anak, 25 cucu, 53 cicit dan enam piut.
    Manakala orang paling tua di dunia sekarang ialah seorang wanita Warga Amerika Syarikat, Gertrude Baines, yang berusia 115 tahun. Beliau kini  tinggal di Los Angeles.

No comments:

Post a Comment